Cel Fosc es reuneix a València

Cel-Fosc2014Cel Fosc és una organització en defensa del cel nocturn lliure de contaminació lumínica. Hi pertanyen no només persones individuals sinó també organitzacions de tot l’estat com ara la Coordinadora en defensa de los Bosques del Turia.

Cel Fosc es va crear a Catalunya per lluitar en contra de la contaminació lumínica. Avui es d’àmbit estatal i continua lluitant en les tres seues tres principals vessants: protecció del cel nocturn, de la biodiversitat i de l’estalvi energètic.

Dissabte passat l’Assemblea Anual de Cel Fosc se celebrà a València a la seu de l’Associació Valenciana d’Astronomia. El president de Cel Fosc, Fernando Jauregui, agraí la disposició dels astrònoms aficionats valencians per deixar-nos els locals. De fet totes dues associacions estem en la mateixa lluita i compartim valors.

A la reunió es parlà i molt del problema de l’enllumenat nocturn dels parcs eòlics. Sembla que un mitjà de producció d’energia suposadament respectuós amb el medi ambient quan ve la nit es torna agressiu amb el mateix medi ambient a causa de l’utilització de potents reflectors intermitents de llum blanca al cim de cada aero-generador. Potser algun lector pense que aquests llums són necessàris per fer-se notar dels avions que passen. Però resulta que els avions esportius tenen prohibit volar de nit i les rutes dels comercials són molt més altes i apartades d’aquestes zones.

El problema dels LEDs de llum blanca també va estar molt present en la reunió. No només se’n posen ací. A d’altres comunitats autonòmes també se’n posen. Així que la labor de concienciació és necessària.

Com a coordinador valencià de Cel Fosc vaig exposar les accions que he dut a terme, la majoria d’elles en col·laboració amb la Coordinadora en defensa dels boscos del Túria. Ha continuat la irrupció, sense estudis tècnics, del programa dels LEDs de la diputació de València. Molts pobles valencians ja “gaudeixen” d’aquesta llum tan nociva. En resum hem fet:

1. Xerrades divulgatives del problema en els pobles dels parcs naturals valencians
  2. Entrevistes i articles en els mitjans de comunicació (premsa, ràdio, televisió)
  3. Participació en els plens municipals
  4. Reunions amb tècnics i regidors per parlar del problema
  5. Estudis de camp de mesures del fons del cel nocturn en diversos parcs naturals valencians
  6. Participació en diverses exposicions sobre els parcs naturals organitzades per la Universitat de València. Panells sobre la contaminació lumínica en cada parc.
  7. Presentació de ponències en la Biennal de Física, a Burjasssot i en el XIII Simposi Europeu per a la protecció del cel nocturn, celebrat a Pamplona.
  8. Instal·lació dels primers detectors permanents d’una futura xarxa valenciana de mesura de la contaminació lumínica.

La reunió acabà amb un berenar de productes de la terra, amb orxata i fartons, obsequi de la Coordinadora en defensa dels boscos del Túria per animar la tornada dels membres de Cel Fosc als seus llocs d’origen.

Foto: Un moment de la reunió. Enric Marco.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Sense categoria i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 9 10 ?